Lélek | Jog | Társadalomfilozófia – a NarratívaLabor kísérletei

Lélektér és Jogszféra - A világépítő

Lélektér és Jogszféra - A világépítő

A dopaminhiány és a társadalom fenntarthatatlansága

Szociálpszichológia

2025. november 12. - Socio guy

Az emberi agy jutalomrendszere – különösen a dopaminhálózat – alapvető szerepet játszik az öröm, a motiváció és a tanulás szabályozásában. Amikor ez a rendszer nem működik megfelelően, az egyén nem képes természetes jutalmat érzékelni, a világ színtelennek, érdektelennek tűnik.

A skizofrénia negatív tünetei, mint az alogia, az affektív tompultság vagy a motivációhiány, gyakran ezt a belső dopaminhiányt tükrözik. Az érzelmek és gondolatok „elsorvadnak”, a külvilág és belső világ élményei tompulnak – mintha a rendszer nem kapna elegendő „üzemanyagot” a működéshez.

Hasonló folyamat zajlik a társadalmi környezetben is. A strukturálisan elnyomott, kilátástalan közösségekben az egyének nem jutnak természetes „dopaminhoz”: nem kapnak elismerést, sikerélményt vagy közösségi visszajelzést.

urce.jpg

A kábítószer-használat ezért nem deviancia, hanem túlélő mechanizmus: a szer képes mesterségesen stimulálni a hiányzó jutalomrendszert, ugyanúgy, ahogy a hiányzó dopamin a skizofréniában vezet a negatív tünetekhez. A hagyományos büntetőpolitika e tünetet próbálja megszüntetni, nem az okot.

A tiltás, kriminalizálás csak az „eső helyett éneklést” ismétli: a dopaminhiány továbbra is fennmarad, a függőség újra és újra kialakul. De hiába énekelnek esőcsináló dalokat a szárazságban, csak az öntözés hoz sikert. 

A kegyetlen politikák, amelyek „természetes kiválasztással” kívánják rendezni a társadalmat – a gyengék kiszorítását, a marginalizáltak elpusztítását – rövid távon talán hozhatnak árnyékos előnyöket a hatalmon lévők számára. Hosszú távon azonban ezek a döntések a közösség öngyilkosságához hasonlatos pályára állítják a társadalmat: csökkenő népesség, romló humántőke, megtört társadalmi bizalom, alacsony innováció és gazdasági hanyatlás mind együtt gyorsítják a közösség összeomlását.

Az elv gyenge pontja nem csupán a társadalmi és gazdasági mechanizmusokban rejlik, hanem a biológiai és genetikai diverzitás korlátában is. Még ha elképzeljük is, hogy egy országban, vagy akár a Földön mindössze ötezer ember maradna, és a mesterséges intelligencia végezné a munkát, az emberi populáció genetikai homogenitása miatt a faj fejlődése hosszú távon fenntarthatatlan lenne.

Egy ilyen csoport túl sérülékeny a betegségekkel, környezeti változásokkal, és evolúciós szempontból nem képes adaptálódni. Hasonló, bár kevésbé drasztikus mechanizmus érvényes egy csökkenő népességű országra is: ha a társadalom elszegényedik, a humántőke és a genetikai változatosság csökken, a fenntarthatóság veszélybe kerül, és a kegyetlen társadalom elve logikailag és biológiailag kudarcra van ítélve.

A társadalom, akár egy agy, amely nem kap elegendő „dopamint” – legyen az élmények, motiváció, vagy emberi elismerés formájában –, lassan elsorvad, és működésképtelenné válik. A skizofrénia negatív tünetei és a társadalmi dopaminhiány párhuzama nem csupán metafora: mindkettő figyelmeztet arra, hogy a túlélés és a jólét alapfeltétele a megfelelő jutalomrendszer és a diverzitás fenntartása, legyen az idegrendszeri, pszichológiai vagy társadalmi.

Socio Guy, 

 

Skizofrénia I.

Pszichológia

Georg fantasztikus képességű diák volt, tizenkilenc évesen imádta a versengést és a matematikai problémák szépségét. Egyik este egy különösen összetett egyenlőtlenséggel küzdött, amelyben több végtelen szerepelt. A logika falakba ütközött, a megoldás továbbra is rejtve maradt.

Éjjel az álmai sem nyújtottak menedéket: az elméje még alvás közben is szenvedélyesen dolgozott a problémán. Kereste a mintákat, kombinálta a végteleneket, de az eredmény soha nem állt össze. Amikor reggel felébredt, furcsa súgást hallott a szoba sarkából — de senki sem volt ott. Megrémült, nem értette mi történik vele. Rémületét tovább fokozta, hogy a súgásokkal előbbre jutott, igaz nem oldotta meg teljesen a matematikai problémát, de már közel ált hozzá.

Késő délután érkezett haza újra az egyetemről. Ledőlt pihenni, és a mély férfias, de halk hang szólította. Gyorsan nekifogott a feladatnak, és már majdnem megoldotta a segítséggel. Remegett, és izgatott volt. Hajtotta a siker, hogy megoldjon egy igazán komoly összefüggést.

Újra ledőlt, de pár perc múlva felébredt. Egy morajló hangot hallott, mintha a tengerparton lenne, és mosnák a hullámok a partot. Majd a szoba közepén egy vascső kezdett lassan kiemelkedni a padlószőnyegből. Georg pulzusa már kétszáz körül járt, de most jött a leg meglepőbb, a vascsövön levelek kezdtek nőni. Látható volt, hogy kihajtott a cső, mint egy élő virág, de rendkívül gyorsan nőttek a levelek.

‒ Nem! ‒ Tiltakozott a tudata, és leugrott az ágyról, majd furcsa volt, hogy újra az ágyban találta magát, mintha valaki visszalökte volna. De már nem törődött ezzel az érzéssel, a vascső leveleit akarta megfogni, és sikerült is neki egy tenyér nagyságú levelet felvenni a szőnyegről. De a vascső és a többi friss levél eltűnt, mintha soha nem lett volna ott.

Ekkor belépett édesanyja. Megkérdezte mi történik itt. Furcsa kiáltást hallott.

Georg hevesen elkezdte magyarázni, hogy a szőnyegből kinőtt egy vascső, és leveleket hajtott, de édesanyja rá kiáltott:

A könnyezőpálmád lehullajt, ha soha nem öntözöd, és a cserépre mutatott.

Georg tudta, valami nagyon nincs rendben vele. Az egyetemen is teljesen kirekesztették a magába forduló viselkedése miatt, most az édesanyja sem hallgatja meg. Barátnője is azt mondta, hogy egy csepp empátia sem szorult belé, pedig ő csak másra figyelt, a matematikára. Nem is tudta miről volt épp akkor szó, mikor barátnője megsértődött.

Georg gondol egyet, ebből baj nem lehet, felkeres egy pszichiátert. Megkeresi az NI számát. Nemzeti egészségbiztosítási szám. Ő Gloucester-ben lakik, az Egyesült Királyságban.  

A pszichiáter 2 hétre fogadja a jelentkezéstől. Délután 13 órától 17 óráig rendel. Nyolc beteg van ott, ő a kilencedik, és pont délután egy óra. Kicsit megilyed Georg a sok kliens látványától, nem biztos benne, hogy rá fog kerülni a sor, bár 13:30-ra volt időpontja.

 

ooo ooo 1 ooo ooo

A váró nagyon tiszta, és a takarító személyzet most is dolgozik. Valami enyhe, de kellemes illatú szerrel törli a padlót, és az egyébként is kint lévő „yellow sign-t” most a friss felmosásra teszi.

Összeismerkedik Peterrel. Péter elmeséli, hogy szorong, és néha fél kimenni az utcára is. 13:20, és kijön egy beteg, majd leül az eredményért. Pétert szólítják. 13:40, és Péter kijön. Elmondja, hogy várnia kell, mert a segéd pszichiáter fogja gyógyszerezni, és meg kell várni a tanácsát. Majd pár pillanat múlva szólítja Georgot egy kedves hangú fiatal nő, fehér köpenyben.

Georg belép, és a fiatal hölgy a pszichiáter szobájába kíséri.

Pszichiáter:
– Jó napot! Foglaljon helyet a fotelben ‒ mutat a hatalmas zöld kliens fotelre ‒ miben segíthetek?

Georg (gyorsan, feszült mosollyal):
– Valaki… mintha követne. Már napok óta. Nem látom mindig, de… érzem. Néha hallom is, ahogy… súg ‒ dadogja Georg, és igazából azt sem tudta, hogyan tudná elmondani a problémáját. Mondja, amely épp eszébe jutott.

Pszichiáter:
– Követi? Azt mondja, látja is?

Georg:
– Nem mindig. De… néha. Inkább érzem.
– (elakad, majd halkan) Olyan, mintha a hang forrása… most már nézne is rám.

Pszichiáter:
– Igen, ez az élmény releváns lehet itt a pszichiátrián. Elnézést, hogy megszakítom. Fel fogom venni ezzel a problémával. Tudna mondani egy biztosítási számot?

Georg:

‒ A számom SP 25 45 85 H.

Pszichiáter:
– Tehát ön Silvia Winter.

Georg:

‒ Nem, én férfi vagyok. Georg Smith.

Pszichiáter:
‒ Igen. Meg is van. Az előbb elütöttem a számát. Itt lakik látom Leicester – ben a Grasmere Streeten.

Georg:

‒ Igen. Pontosan.

Pszichiáter:
‒ Mikor született uram?

 

ooo ooo 2 ooo ooo

Georg:

‒ 2004. március 19-én.

Pszichiáter:

– Édesanyja neve?

Georg:

‒ Nina Larson.

Pszichiáter:
– Rendben Georg. Tehát ott tartottunk, hogy szorong, és félelmei vannak, és most úgy érzi, valaki figyeli. Ez mikor kezdődött?

Georg:
– Nem tudom pontosan. Talán akkor… amikor nem aludtam egy hétig.

Pszichiáter (Beszél, és az órára pillant.):
– Alvászavar. Szorongás. Paranoid tartalom. (felnéz)
– Nézze, ez kimerültséggel is járhat, de a biztonság kedvéért adok egy gyógyszert. Segít majd lecsendesedni.

Georg:
– De… ha lecsendesedek, akkor megint egyedül maradok.

Pszichiáter (túl rutinosan):
– Az a cél. Adok magának egy jó gyógyszert, amit Perphenazine-nek hívnak. Naponta egyet kell bevennie ebből. Ha továbbra is megmarad a tünet, erősebbet adok.

Georg:

‒ Ha megmarad a tünet vehetek be belőle többet?

Pszichiáter (Közben idegesen figyeli az órát.):

‒ Semmi esetre sem. Csak annyit vehet be, amennyit én javaslok.

Georg:

‒ Csak azt szeretném kérdezni …

Pszichiáter:

‒ Nagyon sajnálom uram. Letelt az ideje. Sajnos tovább kell mennem a következő betegre. Köszönöm, hogy megértett. Foglaljon helyet kérem a váróban, és a kolléganőm majd megbeszéli önnel a terápiát. Viszont látásra!

***

Georg leül a váróban, és az ismerős fiút meglátja. A srác még a táskájában keresgél.
– Mi történt? – kérdezi Georg.
– Paranoid deluzív zavar – mondja a fiú fásultan. – Azt mondták, ez üldöz.

Kapott egy gyógyszert is, aminek a neve: Perphenazine.

Georg elpirul. Pontosan ugyanazt mondták neki is. Ugyanaz a diagnózis, ugyanaz a tabletta.

Egy idősebb úr megszólal a sarokból:
– Itt mindenki ezt kapja, fiam. Ugyanazzal kezdik az összeset, öt milligrammal.

Georg elgondolkodik. Az agya pörög, mint egy túlhajtott gép. Előveszi a telefonját.

„Mennyi lehet az esélye, hogy két beteg egymás után ugyanazt a diagnózist kapja? Vagy hogy mindenki?”

A statisztikák hidegek, mint az orvosi kartonok. Minden szám mögött valaki ül a váróban. Irreálisnak tűnik a statisztika is.

Georg gondolkodik:

– Hogy lehetne megtudni az igazat? – suttogja magának. – A statisztikák is hazudhatnak… Megkérdezem az AI-t. … Áh, értem. Privát pszichológusoknál, privát klinikán a paranoid deluzív zavar ritka. Egy orvosi adatbázis szerint kevesebb mint egy százalék.

Georg halkan felnevetett.

– Milyen különös… – gondolta tovább. – Az a százalék pont én vagyok. És a mellettem ülő srác. Vagy az egész váróterem beleférne az egy százalékba? Mi a fenét csináljak? Muszáj privát pszichológust keresnem.

Sóhajtott, és azonnal az anyjára gondolt. Felhívta:

– 80 font egy óra, fiam? Hogy fizetjük ezt ki? Nincs olcsóbb?

– Nem találtam anya… Ez sem a legdrágább pszichológus.

– Hány óra kellene fiam, hogy meggyógyulj?

– Azt olvastam, 30 óra biztos kell a diagnózishoz. Az állami rendszerben 15 percet kaptam.

– Harminc óra? Ez 2400 font! Egy vagyon!

– Anya! Havi 4-6 óra. Itt olvastam, nézd! Átküldöm. Az havi 480 font. És nem kell sem a drón, sem a roller.

– De fiam, már mindenki rollerrel jár.

ooo ooo 3 ooo ooo

– Anya! Épp te ellenkeztél annyira.

– Igen, valóban – mondta zavartan, és egy pillanatra a levegőbe nézett, mintha nem tudna mit mondani. – Csak… nem akarom, hogy bajod legyen. Rendben.

Georg csendben hallgatta, és érezte, hogy ez a zavart feszültség is a szeretet része.

Végül Georg kapott a szüleitől 500 font plusz pénzt. Felhívta a kinézett pszichológust, és felhívta. A pszichológus nem vállalta el. Ő életvezetési problémákkal foglalkozott. Adott egy számot, amin egy klinikai szakpszichológus száma volt. Szerencsére hasonló árban, de a külvárosban.

Fölhívta az ajánlott pszichológust, majd két hét várakozási idővel kapott egy koraesti időpontot.

A pszichológus nagyon kedves volt. Előre bekérte mailben az adatokat, és a konzultáción már a lényeges dolgokkal foglalkoztak.

‒ Tehát követik Georg.

‒ Igen, egy fekete öltönyös férfi követ.

‒ Félsz tőle?

‒ Inkább magamtól félek, miért látom én ezt?

‒ Lehet, hogy valóban követnének? Nem tudhatjuk. Más furcsa dolog nem volt?

‒ De! Mindig hallok egy hangot, aki súg nekem. Segít, de néha parancsol. Sőt, a segítése is olyan parancsoló.

‒ Ez már érdekes. De boncoljunk tovább. Érdekes álmok, furcsa féléber állapotokra nem emlékszel?

‒ Volt egy fura dolog. De biztos nem lényeges.

‒ Minden lényeges lehet.

‒ Az ágyban feküdtem, és egyszer elkezdett nőni, vagy kihajtani a földből egy vas cső, mintha növény lenne, majd levelei nőttek.

‒ Igen, kíváncsian hallgatlak Georg.

‒ De tényleg nem hülyeség ez?

‒ Nem. Csak folytasd.

ooo ooo 4 ooo ooo

 

‒ Egy levél leesett. Majd kikeltem az ágyból, és mintha valaki visszalökött volna, újra az ágyban voltam. A vascső már nem volt ott, csak a lehullt levél.

‒ És mi történt még?

‒ Anya benyitott, mert állítólag felordítottam. Elmondtam anyának mi történt, majd azt mondta, ha nem öntözöm a virágom, lehullajt, és a virágra mutatott az ablakban. De olyan dolog történt, ami nincs, nem lehet. Egyszerűen lehetetlen.

‒ Barátnőd? Van, volt?

‒ Igen, vele is baj van. Azt mondja, hogy érzéketlen vagyok, nincs empátiám. De ez nem igaz. Azt sem értem miért mondja. Mindenki elhagy. Kirekesztenek.

‒ Sajnos letelt az óra, Georg. Ma már senki nincs utánad, de beszélhetünk még pár percet ‒ sóhajtott a pszichológus ‒ nézd! Lehet, hogy ehhez nincs kompetenciám. Átadnálak egy kollégámnak. Pszichiáter. De ha gondolod, járhatsz hozzá is, és hozzám is. Hat alkalom, és három-háromra elosztjuk. Az ár ugyanaz, mert én küldtelek. Hogy döntesz? … De nem kell azonnal válaszolni, ha nem akarsz.

Georg a három–három alkalom mellett döntött, majd felkereste a pszichiátert. A szakember már hallott róla pár információt a pszichológustól. Elbeszélgettek első alkalommal, majd megegyeztek, hogy következő alkalommal pár tesztet fog Georg kitölteni.

Következő konzultáción az első teszt a PANSS (Positive and Negative Syndrome Scale) volt. Majd kicsit mindennapi dolgokról beszélgettek, és utána kitöltötte Georg a BPRS (Brief Psychiatric Rating Scale) tesztet. Most két órát volt a pszichiáternél Georg.

A pszichiáter néhány vizsgálatra is elküldte: neurológiai és biológiai kizárás céljábó – vérkép, alvásvizsgálat, MR, EEG, (pl. tumor, epilepszia, drog, extrém stressz kizárása miatt).

A hónap második felében csak pszichológushoz járt. Ott a konzultáció kellemes, de irányított beszélgetéssel történt.

Majd elérkezett a második hónap. A pszichiáternél még készült egy MMPI‑RF – teszt, személyiségprofil, pszichotikus mintázatok felismerésére. Valamint egy érdekes kreatív feladatot kellett még megoldania. Kártyákat kellett húzni. Egy bűnügy nyomait ismertette egy-egy húzott kártya. Magyarázatot kellett Georgnak találni az eseményekre, és megkeresni a bűnügy általa gondolt összefüggéseit.

Az eredmény közléséhez a pszichiáter egy késő délutáni alkalmat választott, és videóhívásban ott volt a pszichiátere is.

‒ A vizsgálati eredmények alapján skizofrénia kezdeti állapotáról beszélhetünk. Ez azt jelenti, hogy az észlelt tünetek a skizofrén spektrum irányába mutatnak, de még nem teljes a klinikai kép ‒ jelentette ki a pszichiáter, és átadta Georgnak az anamnézist, amely tele volt szakmai és latin kifejezésekkel. Georg nem tudta, hogy megkönnyebbüljön-e vagy megijedjen. A diagnózis egyszerre adott nevet a félelmeinek, és határt annak, amit eddig valóságnak hitt.

ooo ooo 5 ooo ooo

 

Elkezdjük megtárgyalni, hogy miért történik ez (kapcsolat az adatfolyam hibájával)

A vázlat:

1️ Milyen az élmény (Ezt leírtuk.)

Ez a szubjektív pszichológiai dimenzió – a belső tapasztalat világa.
A skizofréniában az ember úgy érzi, mintha a világ és a saját tudata közti határ elvékonyodna. A gondolatok nem maradnak belső térben: áthallatszanak, mintha másoktól jönnének, vagy mások is hallanák őket.
Az élményvilág tehát összeolvadó, nem kaotikus, hanem túl gazdag és átható. A beteg gyakran nem tébolyban él, hanem egy „kettős valóságban”, ahol minden szimbólummá válik, és a jelentések elmozdulnak.

2️ Hogy látja ezt a pszichiáter

A klinikus szempontjából ez gondolkodási és percepciós integrációs zavar.
Ő a diagnózis szintjén diszorganizált gondolkodást, téveszméket, hallucinációkat, negatív tüneteket ír le, és differenciálja a típusokat (pl. paranoid, dezorganizált, kataton stb.).
De a jó pszichiáter azt is figyeli, milyen logika mentén torzul a gondolkodás – mert a torzulás iránya mutatja meg, hogy az agy mely funkciói gyengültek: figyelem, érzelemfelismerés, belső beszéd stb.

3️ Miért történik ez

Ez a neurobiológiai–pszichológiai magyarázat szintje.
A forrásmegkülönböztetés hibája (külső–belső világ keveredése) a fronto-temporális hálózat diszfunkciójával függ össze.
A dopaminrendszer túlzott aktivitása a limbikus rendszerben → fokozott jelentésadás („mindennek üzenete van”),
míg a prefrontális kéreg dopaminhiánya → gyengült realitáskontroll, lassult logikai integráció.
E kettő együtt okozza, hogy a beteg túl sok jelet érzékel, de kevésbé tudja szűrni és értelmezni őket.

4️ Mi történik ilyenkor pontosan

Ez a neurofiziológiai szint.
Az EEG-vizsgálatok szerint a skizofrén agy alacsonyabb gamma- és beta-hullám koherenciát mutat (ezek felelnek a szenzoros integrációért és figyelemért),
miközben a delta és theta hullámok aktivitása fokozódik — vagyis az agy részben „álomszerű” üzemmódba kerül ébrenlét közben is.
A szinaptikus kapcsolatokat érintő glutamát-diszfunkciók miatt az idegsejtek közti ingerületátvitel aszinkronizálódik, ezért a neuronhálózat „nem egyszerre szól”, hanem szétesett ritmusban.
Innen jön a gondolati lassulás, a belső–külső keveredés, és az érzelmi elmosódás.

5️ Hogy tudom érzékelni, leírni a hibás történést

Ez már a kognitív–fenomenológiai szint.
A hibát leginkább úgy lehet észlelni, ha az ember önmagában keresi a hangolási zavarokat.
Például:

  • gondolatok „visszhangosak”, mintha nem belőle jönnének;
  • az időélmény szétesik (a gondolat megelőzi a cselekvést, vagy utólag tűnik fel, hogy „már megtörtént”);
  • a testérzékelés ideiglenesen elidegenedik.
    Ezek mind a forrás- és időbeliség-feldolgozás hibái — a belső analóg rendszer „szinkronhibái”, ahogy te is írtad.

Ha ezt a jelenséget műszeresen akarnád érzékeltetni, kisebb amplitúdójú, de szórtabb fázisú agyhullámokat képzelj el: nincs központi ritmus, hanem sok apró, aszinkron aktivitás.

6️ A terápia

Nem kell félni ettől a ponttól, mert ez csak természetes következménye az előző ötnek.
Itt nem a gyógyszer az egyetlen szint.
A terápia célja, hogy helyreállítsa az energia–információ egyensúlyt:

  • pszichoterápiás úton (a realitás-ellenőrzés újraépítése, kognitív tréning, insight fejlesztése),
  • biológiailag (antipszichotikumok → dopaminmoduláció, neuroprotekció),
  • és életvezetés szinten (stresszkezelés, ritmus, alvás, szenzoros terhelés csökkentése).
    Vagyis a terápia a kognitív rendszer „újraharmonizálása”, nem pusztán tünetcsillapítás.

 

*** *** 6 *** ***

 

 Elkezdjük tárgyalni, hogy mit lát a pszichiáter


Először azonban fontos figyelmeztetést kell tennünk a „fragmentáció” fogalmának félreértése miatt.

A skizofrénia esetében gyakran említik a fragmentációt, amelyet azonban nem a személyiség széteséseként kell értelmezni, hanem inkább az információfeldolgozás hibájaként. Az agy — a számítógéppel ellentétben — nem digitális, hanem analóg rendszerként működik, és több ezer párhuzamos „adatfolyamot” kezel egyszerre. A skizofréniában a probléma nem az, hogy az „én” darabokra szakad, hanem hogy az adatok (érzetek, gondolatok, emlékek) forrásainak azonosítása zavart szenved.

Ha számítógépes hasonlattal élünk: a disszociációs zavarok olyanok, mintha több külön virtuális gépet futtatnánk, mindegyiket saját operációs rendszerrel. Ha pontosítjuk: az agy, hogy védje a fő identitását, úgy viselkedik, mintha a Windows saját magát védené meg azzal, hogy virtuális gépeket telepít, és ezekbe szervezi ki a problémás folyamatokat – például a traumákat. A skizofrénia ezzel szemben inkább hasonlít egy processzorhibához vagy túlmelegedéshez, ahol a kimenetek összekeverednek, és a rendszer már nem tudja, mely adat melyik forrásból származik.

A skizofréniát a XIX. században sokáig valóban „szétesésként” értelmezték, és a „tudathasadás” kifejezés erre erősített rá. Maga az elnevezés is félrevezető lehet: a „skizofrénia” szó a görög schízein (hasadás) és phrēn (elme) szavakból ered. Valójában azonban a tudat többszörös megjelenése és az érzelmek leválasztása a tudatról a disszociációra jellemző. Az emberekben élő „többszörös személyiség” helyes elnevezése tehát a disszociatív identitászavar (Dissociative Identity Disorder, DID), és nem skizofrénia.

Nézzük meg a skizofrénia tüneti tartományokat:

Pozitív tünetek

  • Téveszmék
  • Hallucinációk
  • Dezorganizált magatartás
  • Inkoherencia

 

 

ooo ooo 7 ooo ooo

 

Negatív tünetek

  • Érzelmi elsivárosodás
  • Késztetések hiánya
  • Beszéd elszegényedése
  • Gyenge rapport
  • Szociális izoláció

Kognitív tünetek

  • Figyelemzavar
  • Munkamemória zavara
  • Szociális kogníció zavara

Ezek a tünetcsoportok megfigyelés alapján lettek összeállítva.

Nézzünk egy modernebb csoportosítási elméletet.

És igen, abszolút érdemes, Ha már a skizofrénia tüneteit az „adatfolyam-feldolgozás hibája” mentén akarjuk értelmezni (ami egy modern, kognitív-neuropszichológiai keret),
akkor valóban érdemes minden fő tünetet ebben a rendszerben elhelyezni.

Ez tulajdonképpen egy új osztályozási modell, ahol nem a hagyományos pozitív–negatív–kognitív tengely mentén sorolod a tüneteket, hanem információfeldolgozási szintek szerint.
Ez sokkal mélyebb, és megvilágítja, miért és hogyan történik a zavar, nem csak mit látunk.

Nézzük, hogyan épülhet ez fel — megmutatom, hogyan lehet a fő tüneteket az „adatforrás-keveredés” vagy „információs összeomlás” fokai szerint csoportosítani:

🔹 I. Elsődleges forráshibák

(amik közvetlenül a külső–belső világ azonosításának zavarától származnak)

  1. Hallucinációk
    – A belső szenzoros képek külső forrásnak érződnek.
    – A tudat „nem tudja megmondani”, hogy a hang a külvilágból vagy a belső beszédből jön-e.
    – Neuroalap: temporális lebeny túlműködés, frontális kontroll hiánya.
  2. Téveszmék
    – Az információs túlértelmezés (hiperjelentésadás) tünete.
    – Minden apró jel „összefüggéssé” válik, mert a forrásszűrés gyenge.
    – Neuroalap: dopamin túlműködés a mezolimbikus pályán, túlzott saliencia-érzékelés.

 

ooo ooo 8 ooo ooo

  

  1. Gondolkodás szétesése (dezorganizáció)
    – Az asszociációs láncok sorrendje felbomlik, az információk nem hierarchikusak többé.
    – A logikai struktúra elveszti az időbeli koherenciát, ezért a mondatok torzultak, néha irrelevánsak.
    – Neuroalap: fronto-temporális háló disszinkronizáció, glutamátrendszer zavara.

 

🔹 II. Másodlagos adaptív vagy következmény tünetek

(amik nem közvetlenül a hibás adatfeldolgozásból, hanem az arra adott „energiatakarékos válaszból” erednek)

  1. Alogia (beszédszegénység)
    – Az információtovábbítás „csillapítása”.
    – Az agy védekezik a túlzott, ellentmondásos belső jelek ellen → lelassítja a nyelvi és asszociatív háló működését.
    – Neuroalap: frontális lebeny hypofrontalitás, dopaminhiány, kognitív energiatakarékosság.
  2. Anhedonia (örömtelenség)
    – A jutalomrendszer leválasztása a téves értelmezésekről.
    – Mivel a valóságérzékelés ingatag, az agy csökkenti a motivációs válaszokat.
    – Neuroalap: dopamin alulműködés a ventrális striatumban.
  3. Avolíció (motivációhiány)
    – Az iránytudat hiánya az információáramlásban.
    – Ha a valóság nem megbízhatóan azonosítható, a cselekvés célja is elmosódik.
    – A beteg nem „akar” kevesebbet, hanem nem tud mire irányulni.
  4. Affektív ellaposodás (érzelmi sivárság)
    – Az érzelmi válaszok energetikai lefojtása.
    – Védekezés az érzelmi túlingerelés ellen: az agy lezárja a limbikus túlreakciókat, hogy stabil maradjon.
    – Neuroalap: amygdala és prefrontális kéreg közötti kapcsolat gyengülése.

🔹 III. Kognitív tünetek (összekötő híd)

(ezek kötik össze az elsődleges forráshibákat a másodlagos következményekkel)

  1. Figyelmi kontrollzavar
    – Az információs prioritások elvesztése; minden inger „egyenlően fontos”.
    – Ez megelőzi a téveszmét és hozzájárul a gondolati szétfolyáshoz.

 

ooo ooo 9 ooo ooo

 

  1. Munkamemória zavar
    – Az adatok „tárolása” és „frissítése” közti időzítés elcsúszik.
    – Emiatt a gondolkodás fragmentálódik, és a mondatok logikai íve megszakad.
  2. Társas kogníció zavara (mentális állapotolvasás gyengesége)
    – Mások szándékainak félreértelmezése → paranoiás téveszmék alapja.
    – Ez is az információs torzítás egyik formája.

Összegző gondolat

A tünetek tehát két fő pólus köré szervezhetők:

  • A túl sok, rosszul azonosított adat (túlérzékeny valóságérzékelés)pozitív tünetek
  • Az erre adott védelmi válasz, az energiaszint csökkentésenegatív tünetek

És mindkettő ugyanabból a gyökérből ered: az információforrások közötti különbségtétel sérüléséből.

De pontosan mi is az az alapvető probléma, amelyet eddig egyszerűen „adat-azonosítási hibának” neveztünk?

Az agy a külvilágot különböző szenzorokon – érzékszerveken – keresztül érzékeli. A külvilágból érkező információkat először nyers formában fogadja, majd ezeket fokozatosan feldolgozza és értelmezi. Ez az információ lehet hang, képi inger, vagy strukturált gondolat is, amely a feldolgozás során jelentést kap.

A szenzorokon keresztül érkező félig feldolgozott adatok a megfelelő agyi központokba kerülnek további elemzésre. A hallás jó példa erre: a hang először a hallóidegeken keresztül jut el az agyba, ahol még csak kódolt, feldolgozatlan jel, hanghullámok sorozata. Ezt az agy nyelvi és asszociációs központjai átalakítják értelmezett gondolattá – például a következő mondattá: „Péter fut.”

Ebben a pillanatban az agy nemcsak értelmezi, hanem paraméterezi is az adatot: megjelöli, hogy az információ honnan származik.
A „Péter fut.” tehát megkapja a külső forrás címkéjét:
[Péter fut. *k*], ahol k = külső forrás.

Ezzel egy időben megjelenhet egy belső gondolat, például: „De vajon hová fut?”
Ez már nem hallott információ, hanem az elme belső válasza, reflexiója:
[De vajon hová fut? *b*], ahol b = belső forrás.

 

ooo ooo 10 ooo ooo

 

Az egészséges agy számára ez a paraméterezés automatikus és folyamatos: mindig tudja, melyik gondolat külső, és melyik belső eredetű. A skizofrénia esetében azonban épp ez a címkézési folyamat hibásodik meg. Az agy tévesen belsőként azonosít külső adatot, vagy épp fordítva — ez vezet ahhoz, hogy az ember külső hangnak érzékeli a saját gondolatait, vagy késztetésként hall idegen hangokat, amelyek belső gondolatfolyamból származnak.

Tehát megtörténhet, hogy a gondolataimat hangként hallom? Normál esetben ez nagyon ritka. A fő kognitív gondolatfolyam általában jól azonosított: az agy tudja, mely gondolatok belsőek, és melyek külső ingerekből származnak. Ezért a saját gondolat „hangként hallása” általában nem fordul elő.

Más a helyzet az affektív, érzelmi gondolatfolyamokkal. Ezek gyakran nem tudatosítottak, szerteágazóak, és egy időben több irányban is futhatnak. A tudat számára ezek a gondolatok közvetlenül nem hozzáférhetők, de a nyelv az elsődleges csatorna, amelyen keresztül a tartalmuk megjelenik. Az egyén első nyelve gyakran a legintenzívebb közvetítő, mert az agy a belső érzelmi állapotokat ezen keresztül képes kifejezni és rendszerezni.

A skizofrénia esetében azonban a probléma épp ebben a paraméterezésben rejlik: a rendszer nem mindig képes pontosan megkülönböztetni a külső és belső forrású adatokat. Ez vezethet ahhoz, hogy az affektív gondolatfolyamok „külső hangként” jelennek meg, vagy a gondolatok és a hallott információk keverednek, ami hallucinációkhoz vagy téveszmékhez vezet.

   

ooo ooo 11 ooo ooo

skizofrenia-01.jpg

A rajz logikai felépítése (lépésről lépésre)

1️             Külső inger

  • Hangszóró ikon: kimondja a mondatot → „Péter fut.”
  • Megjegyzés: Ez a külső szenzoros bemenet (auditív inger).

2️             Érzékszervi feldolgozás

  • Fül ikon → idegpálya jelképe → kis agy-ikon 1.
  • Az első agyi ikon a primer auditív kéreg (Heschl-tekervény) szerepét tölti be.
    ➜ Feladata: a nyers hanghullámok kódolása elektromos jellé, majd fonémákká alakítás.
    ➜ Még nem érti a jelentést, csak felismeri a hangmintát.

3️             Nyelvi dekódolás + jelentésadás

  • Agy-ikon 2. (Wernicke-terület):
    ➜ A hangmintából nyelvi egységet és jelentést formál: „Péter fut.”
    ➜ Ez az első kognitív gondolatfolyam (külső forrásból származó adat).
    ➜ Kap egy paramétert: [Péter fut. k], ahol k = külső.

4️             Kognitív-asszociatív feldolgozás

  • Agy-ikon 3. (prefrontális kéreg vagy asszociációs központ):
    ➜ Létrehozza a belső válaszfolyamot, pl. „Hová fut Péter?”
    ➜ Ez a gondolat belső eredetű, azaz a tudat reflexiója az előző külső adatra.
    ➜ Paraméter: [Hová fut Péter? b], ahol b = belső.

5️             Ha a skizofrénia modelljét is mutatnánk

  • Ha paraméterezési hiba történik, akkor az agy nem tudja megkülönböztetni az [Hová fut Péter?b] gondolatot a külső forrástól.
    ➜ Ilyenkor a belső gondolat külső hangként érződik, létrejön a hallási hallucináció.

   

ooo ooo 12 ooo ooo

 

Írjuk is le a működést:

  1. Külső inger → szenzoros dekódolás

A „Péter fut.” mondat akusztikus jellé válik, amit a hallókéreg (primer auditív kéreg) fogad.
Ez a jelsorozat még csak nyers adat – nincs jelentése, de az agy gyorsan feldolgozza (frekvencia, ritmus, fonémafelismerés).
👉 Itt a „hangfeldolgozó” agy ikon teljesen helyénvaló.

  1. Nyelvi dekódolás és értelmezés

A hangok értelmezése a Wernicke-terület (nyelvi megértés központ) feladata.
Ekkor jön létre a kognitív reprezentáció:
→ „Péter fut.” mint nyelvileg és jelentésében értett mondat.
Ez az adat most már paraméterezhető: [Péter fut.*k*]
(k = külső forrás)

  1. Asszociációs és affektív feldolgozás

Az agy nem áll meg a megértésnél, hanem az asszociációs hálózatok (prefrontális kéreg, hippocampus, temporális lebeny) aktiválódnak:
→ „Hová fut?” – ez az első automatikus asszociatív válasz.

Itt teljesen helytálló a leírásod:

Az asszociációs központ kiadja az affektív gondolatot: „Hová fut Péter?”
Ez a nyelvi dekódolóba megy, mint gondolatfolyam.

Pontosan így képzelhető el: az affektív központ (amely lehet limbikus rendszer, pl. amygdala, anterior cinguláris kéreg, orbitofrontális területek) generálja az új, belső kérdést, ami a belső nyelvi gondolatként újra megjelenik.
👉 Ez már [Hová fut Péter?*b*]
(b = belső forrás)

 ooo ooo 13 ooo ooo

 

  1. Visszacsatolás

A rendszer zárt hurkot képez:

  • a külső ingerből keletkezett értett gondolat
  • affektív asszociációt vált ki
  • ami nyelvi gondolattá válik
  • és újra bekerül a tudati (kognitív) gondolatfolyamba, ahol tovább reflektálhatunk rá

Ez a „belső dialógus” természetes működése, ami egészséges agyban is folyamatosan zajlik.
Skizofrén állapotban viszont ez a paraméterezés sérül: a [b] helyett [k] kerülhet egy belső gondolatra, vagyis az agy külső forrásnak azonosítja a saját gondolatát → így jön létre a „hanghallás” élménye.

Ez volt egy kis bevezetés a nagyobb témába.

Socio Guy,

Gyömrői Edit – hatása József Attila életére és költészetére

Átvéve a kőműves blogból

  József Attila 1933-ban kezdett terápiára járni Gyömrői Edithez. A költőt már korábban is számos lelki és mentális probléma gyötörte, többek között depresszió, szorongás és akkori szakértők szerint skizofrénia. Gyömrői Edit terápiás munkájának célja az volt, hogy segítsen neki feldolgozni a gyermekkori traumákat, az anyja halála utáni veszteségérzést, valamint a kapcsolati és alkotói kríziseket.

Ki volt Gyömrői Edit?

Gyömrői Edit (1896–1987) a magyar pszichoanalízis egyik fontos alakja volt. Budapesten született, de később Bécsben tanult pszichoanalízist. A harmincas évek elején tért vissza Magyarországra, ahol a budapesti pszichoanalitikus kör részeként dolgozott. Freud tanításait követte, és érdeklődött a pszichoanalízis és a művészetek összefüggései iránt.

Családjában volt elmegyógyász, és ez is hatott hivatásának választására. 

gyomroi_edit.jpg

Gyömrői Edit, a múzsa

 

Gyömrői Edit családi háttere

  • Édesapja: Gelb Márk bútorgyáros, királyi magyar udvari tanácsos, aki a családját a polgári középosztály értékei szerint nevelte. Márk nagy hangsúlyt helyezett a műveltségre és az intellektuális fejlődésre.
  • Édesanyja: Pfeifer Ilona, aki szintén támogatta gyermekeit a művelődésben és a kreativitás kibontakoztatásában.

A család zsidó származású volt, és erősen kötődtek a művelt, urbánus polgárság értékrendjéhez. Ez a háttér lehetővé tette, hogy Edit már fiatal korában érdeklődjön az irodalom, a pszichológia és a társadalomtudományok iránt.

Édesapja 1899-ben magyarosította Gyömrőire családnevüket, és Gyömrői Edit 1917-ben áttért az izraelitáról a római katolikus vallásra.

1914. december 5-én  18 évesen Budapesten házasságot kötött Rényi Ervin Lajossal , viszont a házasság 1919-ben válással végződött.

Gyömrői Edit jelentős szerepet játszott József Attila életében, különösen pszichoanalitikusaként. 1935-ben viszont átvette a költő kezelését Rapaport Sámuel, miután ő nem vállalta tovább a súlyosan depressziós József Attila terápiáját.

A terápia során József Attila mély érzelmeket táplált Gyömrői Edit iránt, és több versét is neki írta. Azonban viszonzatlan szerelme idővel agresszióba fordult, és egy alkalommal késsel támadt rá. Ekkor Gyömrői vőlegénye, Újvári László avatkozott közbe, és a terápiás kapcsolat megszakadt.

 Gyömrői Edit élete végéig kerülte a József Attilával kapcsolatos megkereséseket, és úgy vélte, hogy a költő mindazt, amit embertársaival közölni akart, a verseiben fejezte ki.

 A terápia idején Gyömrői Edit "hasadásos elmezavart" (skizofréniát) diagnosztizált József Attilánál, de a mai szakirodalom inkább borderline személyiségzavart valószínűsít nála.

 Összességében Gyömrői Edit nemcsak terapeutaként, hanem múzsaként is hatott József Attilára, és kapcsolatuk jelentős befolyással volt a költő életére és munkásságára.

jozsef_attila.jpg

Miért nem ismerhették fel a borderline-t akkoriban?

  1. A diagnosztikai keretek fejlődése: A borderline személyiségzavart csak az 1970-es évektől kezdték jobban leírni és megérteni a pszichológusok és pszichiáterek.
  2. Pszichoanalitikus keret: Gyömrői Edit és Bak Róbert az akkori pszichoanalitikus és pszichiátriai elméletekre támaszkodott, amelyekben a skizofrénia egyfajta gyűjtőfogalomként szerepelt a súlyos pszichés zavarok leírására.
  3. Tünetek hasonlósága: A borderline és a skizofrénia bizonyos tünetei (például a paranoia vagy az érzelmi zavarok) átfedhetnek, és az akkori eszközökkel nehéz volt különbséget tenni közöttük.

Következmények és a vita jelentősége

A skizofrénia-diagnózis mélyen befolyásolta József Attila utóéletének értelmezését. Sokáig úgy tekintettek rá, mint egy súlyosan mentális beteg emberre, aki pszichotikus állapotban alkotott. Azonban a borderline diagnózis fényében a költészetében megjelenő intenzív érzelmek, a szélsőséges világértelmezés és a mély önreflexió sokkal emberibbé és érthetőbbé teszi alakját.

A vita arra is rávilágít, hogy a pszichológia és a pszichiátria fejlődése mennyire befolyásolja a múlt megértését. Ma már sokkal árnyaltabban látjuk József Attila belső világát, és a diagnosztikai keretek változása segít jobban megérteni a küzdelmeit.

A skizofrénia és a borderline személyiségzavar között ez az egyik alapvető különbség, és József Attila intellektusa valóban ép maradt élete végéig, sőt, rendkívüli módon működött, ami inkább a borderline személyiségzavarra utal. Nézzük meg ezt részletesen:


Skizofrénia és az intellektus

  • Kognitív hanyatlás: A skizofrénia gyakran jár azzal, hogy az érintett személy intellektuális képességei romlanak. Ez magában foglalhatja:
    • A figyelem, az emlékezet és a végrehajtó funkciók károsodását.
    • Az absztrakt gondolkodás képességének csökkenését.
    • Gyakran az összefüggő gondolatmenet fenntartása is nehézzé válik.
  • Nyelvi és kreatív képességek: Bár néhány skizofréniában szenvedő ember különleges kreativitást mutathat, a betegség előrehaladtával ez általában csökken.
  • József Attila esete: Nála ezek a romlások nem figyelhetők meg. Művei élete végéig koherensek, mély filozófiai gondolatokat és kivételes nyelvi kreativitást tükröznek.

Borderline személyiségzavar és az intellektus

  • Ép intellektus: A borderline személyiségzavar nem jár kognitív hanyatlással. Az érintett személyek intellektuális képességei nem sérülnek, bár az érzelmi labilitás és a stressz időnként akadályozhatja a koncentrációt.
  • Intenzív érzelmi kifejezés: A borderline személyek gyakran rendkívül mélyen élik meg az érzelmeiket, ami az alkotói folyamatot is fokozhatja. Ez jól látható József Attila költészetében, ahol a szenvedése és önkeresése hatalmas kreatív energiává formálódik.
  • Önelemzés és önreflexió: A borderline emberek hajlamosak mély önreflexióra és az érzelmi tapasztalataik elemzésére. József Attila verseiben ez különösen szembetűnő, például az „Eszmélet” vagy az „Azt mondják” című műveiben.

József Attila intellektusa

  • Zseniális költői teljesítmény: József Attila olyan összetett, filozófiai és pszichoanalitikai fogalmakat épített be a költészetébe, amelyeket csak nagyon kevesen értettek meg akkoriban. Ez nem fér össze az intellektuális hanyatlással.
  • Kognitív koherencia: Élete végén is képes volt összefüggő, strukturált gondolatokat kifejezni, amit például levelei és utolsó versei is bizonyítanak.
  • Pszichológiai önismeret: Az önmaga iránti érdeklődése és pszichoanalízishez való viszonya is az ép intellektus jele. Ő maga írta:
    „Nem középiskolás fokon taníttatott önmagam…” – amely világosan utal arra, hogy mély önismereti törekvései voltak.

A borderline személyiségzavar és József Attila alkotói zsenialitása között szoros összefüggés van. Az érzelmi mélységek, amelyekkel küzdött, nem rombolták, hanem paradox módon gazdagították költészetét. Ezzel szemben a skizofrénia általában olyan intellektuális hanyatlást okoz, amely József Attilánál nem volt kimutatható. Ezért is vélik ma sokan, hogy az ő diagnózisa valójában borderline személyiségzavar lehetett, ha ma vizsgálták volna meg. 

Van egy vers József Attilától, amely Freud alakjához kapcsolódik, és ez az „Freud nyolcvanadik születésnapjára” című költemény. Ez a vers 1936-ban keletkezett, amikor Sigmund Freudot, a pszichoanalízis atyját, széles körben ünnepelték nyolcvanadik születésnapja alkalmából. József Attila verse egyszerre tiszteleg Freud előtt és mutatja be sajátos, gyakran kritikus nézőpontját az emberi lélek mélységeiről.


A vers kontextusa

  • Freud és József Attila: József Attila számára Freud munkássága fontos inspirációs forrás volt. A költő maga is részt vett pszichoanalízisben (több terapeutával, köztük Gyömrői Edittel), így közvetlen tapasztalatai voltak a pszichoanalitikus módszerről.
  • Pszichoanalízis és költészet: Freud nézetei a tudattalanról, az álmokról és az elfojtásról mélyen rezonáltak József Attila költői világával, különösen azokkal a témákkal, amelyek az identitást, a vágyat és a belső konfliktusokat érintették.

AMIT SZIVEDBE REJTESZ

 
Freud nyolcvanadik születésnapjára

Tovább

Kleopátra és Augustus: amikor az empátia találkozik a szociopátiával

Pszichológia, szociálspzichológia

Ha az actiumi csatában Kleopátrának egy Boudicca-méretű serege lett volna – száz­ezer kiképzett katona, jól szervezett hadigépezet és megfelelő utánpótlás –, valószínűleg soha nem kerül sor a csatára. Augustus, bármennyire is empátia nélküli ember volt, nem volt ostoba. A katonai erő egyensúlya elrettentette volna. De Kleopátrának nem volt ideje, és talán nem volt eszköze sem ahhoz, hogy felismerje a másik ember pszichológiai természetét.

 Octavianus, a későbbi Augustus, nem érzelmekből, hanem hideg racionalitásból élt. Politikai céljaihoz a hatalom gépezetét építette, nem a kapcsolatok szövetét. Minden döntése a haszon logikájából fakadt – nem az emberi együttérzésből. A történelem első, modern értelemben vett hatalomtechnikusai közé tartozott: szociopátiás hidegsége nem hiba volt, hanem módszer.

kleopatra.jpeg

 Kleopátra ezzel szemben az emberi psziché mestere volt. Karizmája, kulturális intelligenciája, retorikai érzéke és az érzelmi kapcsolódás képessége tette őt veszélyessé a római hatalom szemében. Ő a befolyás lélektanát értette, Augustus a hatalom matematikáját. Ez a két világ nem tudott egymással kommunikálni – mert az egyikben az ember eszköz, a másikban cél.

 A történelem így nem pusztán két birodalom összecsapása volt, hanem két tudatállapoté: az empatikus és a szociopátiás. Kleopátra csak egészséges emberekkel tudott megegyezni. Augustus viszont olyan korszakot indított, ahol a politika már nem az emberről, hanem az uralomról szólt. Azóta is ebben a feszültségben élünk: ahol az empátia még mindig próbál tárgyalni a hatalommal, amely nem ismeri az együttérzést.

 És minden korszakban újra felmerül a kérdés: elég-e a bölcsesség és az emberség, ha a másik oldalon hideg számítás áll? Vagy a történelem mindig azoké lesz, akik nem ismerik a lelkiismeret határait?

Nyugodt arc, hideg számítás: Augustus és Putyin párhuzama

Az arc sokszor hazudik. Augustus szobrai nyugodt, gondterhelt uralkodót mutatnak, miközben a valóságban hideg, számító gépezetként működött. Külső nyugalma mögött a hatalom logikája dolgozott: nem az emberek érzelmei, hanem a stratégiai célok vezérelték minden döntését.

cw8o4ig_1.jpeg

Érdekes, hogy Putyin portréjában hasonló kettősség fedezhető fel. Nyugodt, kontrollált arca és gondterhelt tekintete mögött precíz, számító politikai mechanizmusok működnek. Tehát az empátia látszata csak a felszínt jelenti; a belső logika hideg és célorientált.

Ez a kettősség – külső nyugalom és belső gépszerűség – a történelem során a vezetők számára kulcsfontosságú volt. Augustus idejében a birodalom kiépítésének és fenntartásának eszköze volt, Putyint az ő esetében a modern politikai és információs gépezetben láthatjuk.

A tanulság időtlen: a hatalom pszichológiája mindig a felszín és a valóság közötti feszültségre épül. A látszólag emberi arc gyakran a stratégiai számítás egyik legerősebb fegyvere, és a történelem mindkét korszakban azt mutatja, hogy a gépezet mindig működik, akár érző ember, akár hideg számító áll a vezérülés mögött.

Socio Guy,

Négy szerep tipológiája az irodalomban és a mentális egészségben: metaperspektíva az olvasóról és az élményről

Pszichológia, szociológia, humán tudományok


Ez az esszé egy új tipológiát javasol, amely a mentális egészségügyi szempontokat az irodalommal köti össze, négy különböző szerepkört azonosítva: A megtapasztaló (dirver), – A gyógyító (Technician), – Az elméletgyártó (Professor), – A kutató (Researcher).

Mindegyik szerepkör a mentális problémákkal való foglalkozás egyedi módját képviseli – tapasztalati, gyakorlati, elméleti és felfedező –, és korrelál az irodalom specifikus formáival. Ezen szerepek és a bennük rejlő vakfoltok felismerése gazdagabb megértést, párbeszédet és integratív megközelítéseket tesz lehetővé a tudományos, terápiás és narratív területeken.

Bevezetés:

A skizofrénia tanulmányozását hozom fel példának, de ez más problémákra is, és akár más humán területre is ráhúzható.  

Ez a több nézőpontot ölel fel, mindegyiknek megvannak a maga erősségei, korlátai és episztemológiai vakfoltjai. Hagyományosan a klinikai és kutatási nézőpontok dominálnak az akadémiai diskurzusban, mégis a megélt tapasztalat és a gyakorlati beavatkozás alapvető kiegészítő betekintést nyújt. Az irodalom a maga sokszínűségében tükrözi ezeket a szerepeket, mind tapasztalati elmélyülést, mind fogalmi kereteket biztosítva.

Ez az írás egy tipológiát vázol fel, amely a skizofrénia megértésében részt vevő négy különböző szerepkörhöz igazítja az irodalmat még egyszer megemlítve:

 

  • A megtapasztaló (Driver)
  • A gyógyító - praktizáló (Technician)
  • Elmélet gyártó (Professor)
  • Kutató (Researcher)

 

Ez a keretrendszer strukturált megközelítést tesz lehetővé mind az irodalom olvasásához és értelmezéséhez, mind a mentális egészséggel kapcsolatos különböző nézőpontok reflektálásához.

A négy szerep és a kapcsolódó irodalom

 

ujrakeretezes.jpg

átkeretezés


1. Driver – A tapasztalati szöveg

Szerep: A skizofrénia jelenségét megélő, megváltozott valóságot és önészlelést tapasztaló egyén.
Irodalmi fókusz: Narratív elmélyülés, személyes beszámolók, belső állapotok lírai kifejezése.

Erősségek: Közvetlen tapasztalati tudást közvetít; elősegíti az empátiát és a rezonanciát.

Vakfolt: Hiányozhat a rendszerezés vagy az elméleti világosság; a tapasztalat nem fordítható le teljes mértékben objektív megértéssé.

Példák:

Sylvia Plath – A harangos üveg
Nathan Filer – A szívország


2. Technician – A gyakorlati szöveg

Szerep: Klinikusok, terapeuták és szociális munkások, akik beavatkoznak a stabilizálás vagy a rehabilitáció érdekében.
Irodalmi fókusz: Oktató jellegű, eseteken alapuló vagy önsegítő szövegek, amelyek gyakorlati útmutatást nyújtanak.


Erősségek: Hidat képez az elmélet és a gyakorlat között; gyakorlatias stratégiákat kínál a felépüléshez vagy a támogatáshoz.

Vakfolt: Az emberi tapasztalatokat technikai problémákra redukálhatja; fennáll a filozófiai vagy egzisztenciális dimenziók figyelmen kívül hagyásának veszélye.

Példák:

Viktor E. Frankl – Az ember értelmes keresése
Irvin D. Yalom – A terápia ajándéka
Kéri Szabolcs – Skizofrénia a kognitív deficit tükrében


3. Professor – Az elméleti szöveg

Szerep: Tudósok, egyetemi tanárok, akik rendszerezik a tudást, meghatározzák a fogalmakat, és elméleti konstrukciókba foglalják a jelenségeket.
Irodalmi fókusz: Analitikus, strukturált, konceptuális, gyakran interdiszciplináris.

Erősségek: Összefüggő modelleket kínál; Kontextualizálja és általánosítja az egyes eseteket.

Vakfolt: Elvonhatja a megélt tapasztalatokat; az emberi szenvedés esettanulmánnyá vagy adatponttá válik.

Példák:

R. D. Laing – A megosztott én
Michel Foucault – Őrület és civilizáció
Carl Jung – A mentális betegségek pszichogenezise


4. Kutató – A feltáró szöveg

Szerep: Újítók és teoretikusok, akik megkérdőjelezik a feltételezéseket, kiterjesztik a megértés határait.
Irodalmi fókusz: Kísérleti, interdiszciplináris, paradigmaváltó szövegek.

Erősségek: Ösztönzi a mentális egészség újrakeretezését; új fogalmi területeket tár fel.

Vakfolt: Eltávolodhat a klinikai vagy tapasztalati relevanciától; a hozzáférhetőség korlátozott lehet.

Példák:

William S. Burroughs – Meztelen ebéd
Clarice Lispector – A csillag órája
Iain McGilchrist – A mester és megbízottja
A szerepek és az irodalom integrálása

Minden szerep magában hordozza a vakfoltokat, amelyeket a többi szerep kompenzálhat. Ezen kiegészítő jellegek felismerése elősegíti az interdiszciplináris párbeszédet, az empátiát és a holisztikus megértést:

Szerep Vakfolt, amelyet a következők kompenzálnak:

Vezető Hiányzik az objektivitás Professzor, Kutató
Technikus Túlzottan szabványosít Vezető, Kutató
Professzor Túl messzire kivonatol Vezető, Technikus
Kutató Túlzottan elméleti Technikus, Vezető

Az egyes szerepekhez igazodó irodalom lehetővé teszi az olvasók számára, hogy felismerjék saját episztemikus pozíciójukat, és azon kívüli perspektívákkal is foglalkozzanak. Például a tapasztalati szövegek (Vezető) empátiát ápolnak, míg az elméleti művek (Professzor) az analitikus megértést segítik elő. A gyakorlati szövegek (Technikus) a meglátásokat cselekvésre ösztönző beavatkozásokká alakítják, a feltáró szövegek (Kutató) pedig a fogalmi horizontot tágítják.

Következtetés

A Négy Szerep Tipológia hidat képez az irodalom és a mentális egészség megértése között, keretet kínálva a következőkhöz:

Az irodalom kategorizálása az olvasó interakciós stílusa szerint.
A kiegészítő perspektívák felismerése a skizofréniában és a tágabb mentális egészséggel kapcsolatos diskurzusban.
Az egyes szerepekhez kapcsolódó episztemikus vakfoltok kezelése.

A szerepek és az irodalmi megközelítések explicit összekapcsolásával ez a keretrendszer egy olyan metaperspektívát biztosít, amely egyaránt javíthatja a klinikai gyakorlatot, az akadémiai tanulmányokat és a személyes megértést. Végső soron azt hangsúlyozza, hogy sem a tapasztalat, sem a gyakorlat, sem az elmélet, sem a felfedezés önmagában nem elegendő: az igazán átfogó megértés ezek dinamikus kölcsönhatásából fakad.

Socio Guy,

Nagy Feró botránykezelése: őszinteség, megbánás és társadalmi felelősség

Szociológiai és szociálpszichológiai aspektusok – egy gondolatkísérlet a botrány és a társadalmi reakciók mentén

Socio Guy:
Ez  a beszélgetés, csupán egy gondolatkísérlet.
Nagy Feró botrányát hoznám fel ebben a beszélgetésben – ezt szeretném most kicsit alaposabban körbejárni, ha ezt a kifejezést használhatjuk. Fontos hangsúlyoznom, hogy senkit nem védek: tényeket keresek. Arra próbálok választ találni, mi és miért történt úgy, ahogy történt. A tények segíthetnek abban, hogy megértsük, hol csúszhatott el valami – legyen az egy félreértelmezett gondolat, érzés vagy helyzet.
Nyilvánvaló, hogy a nagyközönség előtt tett kijelentései komoly vitát válthatnak ki. De mi állhat a háttérben? Valóban ilyen az ő személyisége, vagy csupán a kijelentései nem vállalhatók a társadalmi normák szempontjából?

Tovább

A kőművesek.blog.hu új helyre került

Kedves Olvasó!

A komuves.blog.hu tartalmai mostantól ide költöznek. Itt, a NarratívaLaborban, a megszokott gondolatok a lélekről, a jogról és a társadalomról új keretet kapnak: multidimenziós, kísérletező, írói és filozófiai hangon vizsgáljuk a világot.

Az új helyen továbbra is olvashatók lesznek a régi cikkek, de minden írás új perspektívát kap:

  • társadalmi gondolatkísérletek

  • pszichológiai mélységek

  • írói világépítés a kísérletek kérdéseivel

Ez a blog nyitott laboratórium, ahol a gondolatok és kérdések kísérletezhetnek, és ahol minden olvasó maga is részese lehet a felfedezésnek.

Köszönöm, hogy velem tartasz ezen az új úton!

Socio Guy,

süti beállítások módosítása